Een meldpunt voor huurders
Momenteel is er sprake van problematiek op de huurmarkt. Voorbeelden hiervan zijn discriminatie, intimidatie en bedreiging, hoge servicekosten en onrechtmatige huurcontracten. Om deze ongewenste verhuurpraktijken tegen te gaan en te voorkomen is op 1 juli 2023 de Wet goed verhuurderschap inwerkinggetreden. Met deze wet worden huurders, woningzoekenden en arbeidsmigranten beter beschermd tegen ongewenste verhuurgedragingen.
Sinds 1 juli 2023 zijn er dus een aantal dingen in het huurrecht veranderd. Zo geldt er een algemene basisnorm met extra regels voor verhuurders, moeten gemeenten een meldpunt instellen voor klachten van huurders en kunnen gemeenten optioneel overgaan tot het instellen van een verplichte verhuurvergunning. Gemeenten krijgen vervolgens bevoegdheden om handhavend op te treden tegen misstanden op de lokale huurmarkt.
Op 1 juli 2024 is de Wet betaalbare huur ingegaan, dit betekent onder andere dat u zich vanaf 1 januari 2025 ook kunt melden (voor contracten na 1 juli 2024) wanneer er sprake is van een te hoge huurprijs, huurverhogingen die hoger zijn dan het wettelijk vastgestelde percentage of wanneer er meer dan 1 huurverhoging plaatsvindt in een jaar. Ook dient de verhuurder vanaf 1 januari 2025 bij een huurcontract ook een puntentelling af te leveren.
Wat zijn de nieuwe regels?
Op basis van de Wet goed verhuurderschap moeten verhuurders zich als ‘goed verhuurder’ gedragen. Onder goed verhuurderschap wordt verstaan:
- niet discrimineren
- niet intimideren
- een schriftelijke huurovereenkomst verstrekken
- huurders informeren over zijn/haar rechten en plichten in een taal die de huurders begrijpen
- huurders contactgegevens geven van een punt of persoon waar hij/zij terecht kan bij zaken die de huurwoning betreffen
- inzage geven in de servicekosten en alleen werkelijk gemaakte kosten inrekening brengen
- een borgsom van maximaal twee maanden kale huur vragen
- de borgsom binnen twee weken na het eindigen van de huurovereenkomst terugbetalen
Deze regels gelden vanaf 1 juli 2023 voor alle verhuurders in Nederland. Uitgezonderd hiervan geldt dat de informatieverstrekkingsplicht pas vanaf 1 januari 2024 van toepassing op alle huurovereenkomsten.
Meer informatie? Lees onze informatiegids over de Wet goed verhuurderschap en het Meldpunt Huurders Nijmegen.
Op basis van de Wet betaalbare huur dient een verhuurder zich te houden aan onderstaande punten:
- Vanaf 1 januari 2025 dient de verhuurder een puntentelling bij het contract te leveren.
- De huurprijs voor een huurwoning in het laag- en middensegment mag niet boven de vastgestelde grens uitkomen. De maximale huurprijs wordt vastgesteld door middel van de puntentelling.
- Huurverhogingen mogen niet hoger zijn dan het wettelijk vastgestelde percentage.
- De huur mag slechts 1 keer per jaar worden verhoogd.
Meldpunt Huurders
Iedere gemeente in Nederland moet een meldpunt inrichten waar huurders ongewenst verhuurgedrag kunnen melden. Hier kunnen huurders (inclusief arbeidsmigranten), woningzoekenden, omwonenden en anderen terecht met signalen en klachten over ongewenst gedrag van verhuurders. Binnen de gemeente Nijmegen is dit meldpunt te vinden als Meldpunt Huurders Nijmegen.
Als jouw verhuurder één of meerdere van bovenstaande regels overtreedt, meldt dit dan bij het Meldpunt Huurders Nijmegen. Het meldpunt informeert je over jouw mogelijkheden en het proces dat wordt doorlopen. Het maken van een melding is geheel gratis en er wordt alleen actie ondernomen na jouw toestemming. Je kunt vanaf 1 juli 2023 een melding maken van ongewenst verhuurgedrag door:
- het invullen van het contactformulier op deze website onder de knop ‘meldpunt inschakelen’.
- een mail te sturen aan:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. - het Meldpunt Huurders is ook telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 14.00 uur via telefoonnummer: 06 18 11 50 40.
Houd daarnaast aantekeningen bij van ongewenst gedrag, bewaar alle communicatie en maak indien nodig foto’s. Zo ontstaat een dossier voor later gebruik.
Let op:
Huur je van een woningcorporatie? Dan kan je de klacht het beste bij de corporatie zelf melden. De gemeente kan hier niet op handhaven.
Gaat de klacht over over slecht onderhoud, of het niet terugbetalen van de borg? De gemeente kan je hier niet bij helpen. Voor hulp en advies kun je terecht bij Stichting Huurteams Nijmegen op https://www.huurteamsnijmegen.nl/nl/.